Om Michelle Winner
Michelle Garcia Winner er oprindeligt uddannet talepædagog, og allerede da hun gik på University of California i 1979 udviklede hun en særlig interesse for børn med autisme. I 1980’erne arbejdede hun intensivt med unge, der havde symptomer, som man i dag ville kalde ”klassisk autisme”. Winner oplevede, at hendes elever ofte havde et mangelfuldt udviklet sprog og en meget begrænset evne til at lære sociale kompetencer, og hun begyndte med god effekt at arbejde målrettet med at hjælpe de unge på disse områder.
I 1990’erne arbejdede Michelle Winner i det offentlige skolesystem i Californien, hvor hun ofte mødte elever, der intelligensmæssigt var normalt fungerende, men som havde svært ved at forstå og lære, hvordan man begår sig socialt. Konceptet Social Tænkning blev udviklet i forbindelse med Winners forsøg på at nå disse elever og hjælpe dem med at lære at knække de sociale koder.
Michelle Winner startede en private praksis i 1998 på deltid, men allerede året begyndte hun at arbejde på fuld tid på grund af den store efterspørgsel fra bl.a. forældre og skolebestyrelser. Hun oprettede kort tid efter The Social Thinking Center i San Jose, Californien, hvor uddannede fagfolk siden har arbejdet med klienter i alle aldre og såvel individuelt som i grupper.
Michelle Winner rejser i dag verden rundt for at undervise og supervisere, samtidig med at hun forsætter udviklingen af Social Tænkning på baggrund af de indhøstede erfaringer. Hun er internationalt anerkendt som en tankevækkende og produktiv skribent inden for social tænkning/sociale færdigheder, og hun modtager løbende anerkendelse og udmærkelse for sit arbejde. Bl.a. har hun modtaget en hædersbevisning fra den amerikanske Kongres (Congressional Certificate of Special Recognition) som tak for det store engagement, hun har udvist gennem en lang årrække.
Winner er kendt for sin praksisnære viden og tilgang, for sine gode formidlingsevner, humoristiske sans og engagement i børn og unge med sociale vanskeligheder. Hun har skrevet en række bøger om Social Tænkning.
Flere og flere skoler arbejder med Winners program og materialer, og hun har flere gange besøgt Danmark i forbindelse med konferencer og workshops.
Om Pamela Crooke
Dr. Pamela Crooke er en del af ledelsen på Social Thinking Centre og arbejder tæt sammen med Michelle Winner: De to har bl.a. skrevet flere bøger sammen, lige som de underviser sammen på en række konferencer og workshops.
Pamela Crooke, der har en PhD. på området, er ligeledes tilknyttet San Jose State University. Hun var tidligere i en årrække ansat på University of Arizona, afdelingen for tale, sprog og hørelse, hvor hun underviste i autismespektrumforstyrrelser og pædiatriske kommunikationsforstyrrelser. Hendes forskningsområde er især at undersøge effekten af forskellige behandlinger inden for sociale og relationelle terapier målrettet personer med autisme og Aspergers Syndrom.
Pamela Crooke har undervist og arbejdet med både børn og voksne med autisme i de sidste 16 år, og hun har fremlagt resultaterne af sine videnskabelige undersøgelser på konferencer mange steder i USA.